måndag 13 oktober 2014

Om när man blir glad över att någon blivit glad för att man blivit glad. Och om urgod köttfärspanna med vitkål.

Kommer ni ihåg Malin, hon med Malin´s Diner?.

Döm om min förvåning när hon för ett tag sedan kikade in här i vrån och lämnade en jättefin kommentar på mitt inlägg om hennes matblogg. Så roligt, framför allt som det ju ekat rätt tomt här i kommentarsfältet nu ett tag. Jag vet inte om det fortfarande är så att det inte fungerar för många, eller om ni helt enkelt inte har så mycket att säga? Men hur som helst är det jättekul när det lämnas små avtryck. Sedan dess har Malin skrivit flera gånger och jag har så klart fortsatt att gå in hos henne för inspirerande mattips. 

Förra veckan fanns där ett recept på en köttfärspanna med vitkål och lingon, som både lät och såg fantastiskt god ut. Älskar ju både kåldolmar och -pudding, men gör det nästan aldrig. Idag, denna regniga och ruggiga söndag, då vi dessutom var lediga alla tillsammans, tyckte jag det kunde passa bra med en rejäl mysmiddag. Så så fick det bli! Först köttfärspannan, som serverades med ris eller blomkålsmos, och sedan varsin liten äppelpaj till dessert. Mums! Barnen var inte överförtjusta i själva kålen (har faktiskt en fundering om att finhacka den bättre nästa gång, för jag är säker på att de skulle gilla den om de inte såg bitarna), men annars tyckte de det var gott. Och både jag och Niklas åt så det nästan sprutade ur öronen. En riktigt god hösträtt. Prova vetja!

Köttfärspanna med vitkål och lingon

Ingredienser:
1/2 vitkålshuvud
ca 1 kg köttfärs
1 gul lök
Lite soja (i receptet står det 1/2 - 1 msk, men jag höftade som vanligt lite och smakade av)
ca 1 msk (eller tja, se sojan...) oxfond 
2 dl lingon, ej sylt
salt & peppar
5 dl grädde

Gör så här:
Fräs vitkålen i lite smör och lägg åt sidan. Stek köttfärs och lök och häll tillbaka kålen. Blanda i soja och fond samt salta och peppra. Lägg hälftne av köttfärsblandingen i en form och strö över hälften av lingonen. På med resten och toppa med lingon. Häll över grädde och låt stå i ugn i 200 grader i ca 20-25 minuter. 

Njut!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar